نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

انواع قراردادهای بین المللی

با سلام – شاید اولین قدم برای یک تاجر و یا یک شرکت تجاری که در جستجوی مناسب ترین قرارداد بین المللی است، بررسی انواع قراردادهای بین المللی است. از همین روی، پیش از این، در سایت حقوقی بین المللی امیر آذرباد نوشتاری درباره تقسیم بندی و انواع قراردادهای تجاری بین المللی تقدیم شده است تا مراجعه کنندگان اطلاعاتی مقدماتی راجع به انواع قراردادهای بین المللی داشته باشند.

با شناخت کلی که درباره انواع قراردادهای تجاری بین المللی کسب نمودیم، اکنون می بایست به دنبال داشتن دیدی عمیق تر برای تشخیص مناسب ترین توافق تجاری بین المللی باشیم. برای این منظور، بهتر است مواردی را در ابتدا بدانیم.

  • موضوع رابطه حقوقی بین المللی که در صدد ایجاد آن هستم چه ماهیتی دارد

ماهیتی که در اینجا مد نظر است اینکه؛ موضوع قرارداد بین المللی شما فرضا خرید و فروش یا توزیع کالا است، یا انتقال داش فنی، ارائه خدمات مانند خدمات فنی و مهندسی.

یا اینکه اساسا موضوع قرارداد بین المللی، اموال مالکیت معنوی است، مانند قرارداد لیسانس، یا واگذاری پتنت یا واگذاری علامت تجاری و برند؟

یا اینکه قرارداد بین المللی شما، ترکیبی از یک یا چند نوع از موارد فوق است؟

شناخت این موارد، اولین گامی است که برای یافتن بهترین و مناسب ترین قرارداد بین المللی به شمار می آید.

  • قراردادهای بین المللی خرید و فروش کالا

قراردادهای بین الملی خرید و فروش کالا ، بخش عمده ای از مبادلات تجاری بین المللی را به خود اختصاص می دهد. این قراردادها که تحت نام هایی مانند بیع بین المللی کالا نیز نامیده می شوند، به علت اهمیت و رواج زیادی که در مبادلات تجاری و اقتصادی بین المللی دارند، موضوع کنوانسیون های بین المللی مهمی در تجارت بین المللی بوده اند.

استقبال گسترده از این کنوانسیون باعث گردیده است که قوانین بیع بین المللی فرامرزی بسیاری از کشورها، این کنوانسیون بین المللی باشد. دفتر حقوقی امیر آذرباد ، با تجربه صدها مورد تنظیم قراردادهای بین المللی به شرکتهای بزرگ و معتبر ایرانی و خارجی، نسبت به مذاکره به زبان انگلیسی ، تنظیم قرارداد بین المللی ( به زبان بین المللی انگلیسی ) و مشاوره تخصصی حقوقی بین المللی اقدام می نماید.

  • قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری / غیر انحصاری (Agency Agreement) 

قرارداد بین المللی نمایندگی قراردادی پرکاربرد در تجارت و بازرگانی بین المللی است. این قرارداد بین المللی به صورت کلی به دو نوع نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری تقسیم می گردد.

اگر بخواهیم تصویری ساده از این قرارداد داشته باشیم، اینگونه است که تولید کننده یا تامین کننده کالا یا خدمات، در یک منطقه جغرافیایی شخصی را نماینده خود تعیین می کند تا برای فروش و ارائه کالا و خدمات از ناحیه وی اقدام نماید.

بسیار پیش می آید که تجار و شرکتها، قرارداد توزیع کنندگی بین المللی را با نمایندگی انحصاری یکسان می پندارند، حال آنکه رابطه حقوقی و بالتبع حقوق و مسئولیتهای طرفین قراداد، حتی حقوق و مسئولیتهای طرفین قرارداد با اشخاص ثالث در مورد هریک از قرادادهای بین المللی نمایندگی و توزیع کنندگی متفاوت است.

  • قرارداد بین المللی توزیع کنندگی (Distribution Agreement)

قرارداد بین المللی توزیع کندگی ، رابطه حقوقی بین المللی توزیع کننده و تولید کننده یا تامین کننده کالا و خدمات را تنظیم و مشخص می نماید.

قرارداد بین المللی توزیع کنندگی ، قراردادی بسیار شایع و پرکابرد در حیطه تجارت بین الملی است و یک وکیل قراردادهای بین المللی می بایست بر تمامی زوایای قرارداد بین المللی مسلط و آگاه باشد. این قرارداد ، با قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری متفاوت است.

گرچه ممکن است این قرارداد در محدوده قلمروی داخلی به کار گرفته شود، یعنی قراداد داخلی بر مبنای توزیع کنندگی تنظیم و اجرا گردد، اما قراداد بین المللی توزیع کنندگی ، زوایای بسیار متفاوتی با قرارداد داخلی دارد.

دفتر حقوقی امیر آذرباد ، آمادگی دارد تا قرارداد بین المللی توزیع کنندگی را توسط وکیل امیر آذرباد ، به زبان انگلیسی تنظیم یا اصلاح نماید.

همچنین در موارد مقتضی و در صورت نیاز به حضور در جلسلت قراردادی ، داخل و خارج از کشور،  انجام مذاکرات با حضور امیر آذرباد به زبان انگلیسی میسر است.

  • قراردادهای مشارکت بین المللی – جوینت ونچر ( Joint Venture )

قراردادهای مشارکت ، طیف وسیعی از قراردادهاز بین المللی را در بر می گیرد. وسعت و فراگیری قراردادهای جوینت ونجر ، بخشی به این علت است که موضوعات متعددی می تواند موضوع مشارکت یک یا چند شخص یا شرکت واقع گردد.

قراردادهای جوینت ونچر ، عمدتا به دو بخش جوینت ونچر قراردادی و جوینت ونچر شرکتی تقسیم می گردد.

بنا به وسعت و روابط متعدد و موضوعات متعددی که در جوینت ونچر ها می بایست به لحاظ حقوقی معین گردد، بالتبع این قرارداد بین المللی را در زمره قراردادهای پیچیده بین المللی قرار می دهد.

  • قراردادهای بین المللی لیسانس

قراردادهای لیسانس ، بر پایه اجازه استفاده از یک یا چند قلم از اموال مالکیت صنعتی است . اموال مالکیت صنعتی مانند گواهینامه اختراع ( Patent ) – علامت تجاری ( Trade Mark ) – طرح صنعتی ( Industrial Design )  می باشند.

قطعا اینگونه قراردادهای بین المللی شامل شروط متعددی خواهند بود که از ناحیه مالک اینگونه اموال در قراردادها درج می گردد که عمدتا می بایست شرایط استفاده از آن را از یک سو محدود به آنچه مورد توافق بوده بنماید و از سوی دیگر می بایست تعهداتی بر عهده استفاده کننده گذارده شود تا جایگاه و ارزش اینگونه اموال محفوظ بماند. دفتر حقوقی امیر آذرباد با تجربه تنظیم و مذاکره در خصوص قراردادهای لیسانس بین المللی می تواند  خدمات حقوقی راجع به قراردادهای بین المللی مورد نیاز را ارائه نماید.

  • قراردادهای مهندسی ، تامین ، ساخت ( EPC ) 

قرادادهای مهندسی تامین و ساخت که به اختصار ای پی سی نامیده می شوند ، می توانند به صورت بین المللی باشند. البته این گونه قرادادها میتواند تامین اعتبار ( F ) را نیز داشته باشد و یا اینکه فرضا تنها ساخت باشد ( C ) و شرایط دیگر.

معمولا اینگونه قراردادهای بین المللی برای خطوط تولید کارخانجات در ایران مورد استفاده واقع میگردد. موارد متعددی از قراردادهای بین المللی ای پی سی توسط وکیل امیر آذرباد تنظیم شده است. و در موارد متعددی نیز خدمات حقوقی راجع به نظارت حقوقی بر اجرای قرارداد بین المللی ای پی سی بنا به نیاز موکلین انجام شده است.

خدماتی نظیر تنظیم و انجام مذاکرات ، مشاوره ها و پیشبرد موارد راجع به گشایش ال سی ، اعتبار اسنادی ، صورتجلسات متعدد برای اجرای صحیح نصب ، راه اندازی و بهره برداری و یا حضور در جلسات متعدد قراردادای با طرف های خارجی بخشی از خدماتی بوده است که بنا به درخواست موکلین ارائه شده است.

امیر آذرباد —

وکیل امور دعاوی و قراردادهای تجاری بین المللی

2 نظر

  • Farokh

    سلام، خسته نباشید خیلی خیلی ممنون که قرارداد خارحی را توضیح میدید واقعا وکلایی مانند شما را کم داریم. خواستم لطف کنید اگر صادرات بخواهیم داشته باشیم قراردادمون چی با شه، بازهم ممنون . غفاری

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام و تشکر از شما – سرکار خانم / جناب آقای غفاری؛
      واقعیت این است که شما نفرمودید که آیا درصدد ارائه خدمات به خارج از کشور هستید یا کالا یا ترکیبی از این دو.
      و اینکه رابطه حقوقی بین المللی که درصدد ورود به آن هستید آیا صرفا فروش بین المللی است یا نمایندگی یا توزیع کنندگی بین المللی، بنابراین لطفا توضیح بیشتری ارائه بفرمایید تا بتوانیم دقیق شما را راهنمایی کنیم.
      اما به هر ترتیب، چونکه بیشتر امور صادرات، فروش کالا است، معمولا در این موارد می بایست قرارداد بیع بین المللی کالا تنظیم نمایید. Sale Contract
      یا به عبارت کاملتر International Sale of goods.
      در تنظیم قرارداد بین المللی میبایست بسیار بادقت عمل نمایید. مفاهیم و بار حقوقی الفاظ قراردادهای بین المللی حائز اهمیت فراوان هستند.
      موفق باشید – امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *