نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

دعاوی قراردادی بین المللی

با سلام – دعاوی قراردادی بین المللی در اشکال و انواع مختلفی احتمال تحقق دارد. از عدم مطابقت کالای خریداری شده در یک قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا گرفته تا عدم انجام تعهد خریدار خط تولید مبنی بر گشایش اعتبار اسنادی – ال سی به نفع طرف مقابل.

بنابر این، دعاوی قراردادی بین المللی راجع است به اختلافاتی که طرفین انواع قراردادهای بین المللی به آن بر می خوردند، و به این ترتیب مسئولیتهای خارج از قراردادها موضوع این نوشتار نیست.

  1. نوع اختلاف 

اختلافات طیف وسیعی از موارد را در بر می گیرد. اختلافات می تواند راجع به انعقاد یک قرارداد بین المللی ( CONCLUSION ) ،  راجع به اختلاف طرفین نسبت به تفسیر های تفاوتی که آنها در مورد یک قرارداد و یا مفاد قرارداد دارند ( INTERPRETAION ) ، راجع به نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف قرارداد بین المللی ( BREACH ) یا موارد دیگر باشد.

      ۲٫ قانون حاکم 

قانون حاکم نیز بسیار جایگاه مهمی دارد. در مورد دعاوی قراردادی بین المللی از چند جهت با قانون مواجه هستیم. اولین قانون ، قانونی است که طرفین در مورد قرارداد آن را حاکم دانسته اند. معمولا قانون حاکم بر قرارداد در خود قرارداد از ناحیه طرفین تعیین می گردند. برخی اوقات قانون حاکم علی رغم اینکه در قرارداد پیش بینی شده است، اما خود قانون حاکم در مورد اختلاف پیش بینی نکرده است.

فرض کنید اختلاف در مورد انعقاد یک قرارداد بین المللی بیع میان طرفین رخ داده است. در قرارداد خود کنوانسیون بیع بین المللی کالا را به عنوان ( GOVERNING LAW ) انتخاب کرده اند. اما کنوانسیون بیع بین المللی کالا ۱۹۸۰ وین در مورد انعقاد قرارداد مطلبی ندارد.

قانون دیگر ، قانون حاکم بر رسیدگی است. آنچه به عنوان آیین دادرسی شناخته می شود.

     ۳٫ مرجع رسیدگی کننده به اختلاف و دعاوی قراردادی بین المللی

در مورد اینکه کدام مرجع به اختلاف رسیدگی می کند، مطالب متعددی در سایت قرار داده ایم: ” اقامه دعوا در مراجع داوری بین المللی –  دفاع در دعوای بین المللی علیه موکل نزد مراجع داوری بین المللی

اما به طور کلی ، اگر طرفین بر ارجاع اختلافشان به داوری توافق کرده اند یا دارند، مراجع داوری و در غیر اینصورت مراجع قضایی دولتی کشورها رسیدگی می کنند. مباحث راجع به تعارض دادگاهها دارای مسابل بسیار گسترده ای است که در اینجا نمی توان به تمامی آنها اشاره نمود.

امیر آذرباد وکیل امور دعاوی بین المللی تجاری

2 نظر

  • EPS

    سلام آقای وکیل آذرباد. ما یک قرارداد با یک شرکت خارجی نوشتیم و امضا هم کردند . میتونیم الان میخواستیم اقدام کنیم چون انجام نمیدند . میتونیم توی ایران اقدام کنیم

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما.
      به چند نکته توجه باید داشت.
      ابتدا باید ببینیم شیوه حل و فصل اختلافات شما در قرارداد چگونه پیش بینی شده است.
      به طور کلی، اگر داوری در این باره وحود نداشته باشد، مانعی برای اقدام در محاکم ایران وجود ندارد.
      با سپاس –
      امیر آذرباد وکیل امور دعاوی و قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *