نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

وکالت و دفاع از حقوق موکلین در مراجع داوری

 با سلام – وکالت و دفاع از حقوق موکلین در مراجع داوری یکی از موضوعات و اموری که یک وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی با آن همواره سرو کار دارد. وکیل در ابتدا شرط داوری ، یا توافنامه و یا سندی که در آن به توافق طرفین نسبت به ارجاع موضوع اختلاف به داوری پیش بین شده است را مورد بررسی قرار می دهد.

الف – لزوم بررسی شرایط حقوقی و قانونی شرط داوری و یا توافقنامه داوری 

درست است که در بسیاری از قراردادها ، شرط داوری پیش بین شده است، اما دیده می شود که برخی از آن شروط ، در واقع شرطی صحیح و الزام آور مبنی بر لزوم ارجاع موضوع اختلاف به داوری نیست. بنابر این اگر شرط و یا توافقنامه مربوطه دارای شرایطی که قانون آن را معین می کند و رویه دادگاهها نیز بسیار در آن مورد غنی است وجود نداشته باشد، در صورت صدور رای توسط داوری، با جمع شرایط دیگر ، می تواند باب بطلان رای داوری را در مراجع قضایی برای ذینفع بگشاید.

 ب- طرح و درخواست ارجاع اختلاف و دعوی به داوری 

همواره اینگونه نیست که شخصی که به وکیل مراجعه می کند، به داوری فراخوانده شده باشد و یا اصطلاحا در دعوی مطروحه در داوری ، به عنوان خوانده حضور داشته باشد، در بسیار ی از موارد درخواست شخص از وکیل اقامه دعوا علیه دیگری است. بنابر این ، بعد از اینکه موضوع اختلاف از ناحیه وکیل امور تجاری مورد بررسی قرار گرفت، مقدمات شروع داوری را به موفع اجرا می گذارد ، البته تفاوتهایی میان داوری سازمانی و داوری موردی در همین بدو امر نیز ممکن است وجود داشته باشد که می بایست مورد بررسی وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی می بایست قرار گیرد.

ج – وکالت در پرونده ارجاع شده به داوری 

بعد از آن که رسیدگی به پرونده ، پس از تعیین داوران شروع شد، وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی که به عنوان وکیل شما برای دفاع از حقوق شما حضور دارد، دفاع حرفه ای خود را آغاز می کند. وکیل در این باره عمدتا کلیه اختیارات راجع به امر دادرسی را دارد، اما در برخی از موارد وکیل نیازمند آن است که آن مورد خاص در وکالتنامه وی تصریح شده باشد. فرضا اختیار صلح و سازش اختیاری نیست که وکیل بدون تصریح در وکالتنامه بتواند آن را به موقع اجرا بگذارد.

وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *