نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

وکیل بین المللی

در نوشتار وکیل بین المللی به این امر می پردازیم که آیا وکیل می تواند بین المللی باشد ؟ یا صحیح است گفته شود اموری که وی پیگیری می کند می تواند امور بین المللی باشد؟ مانند وکیل دعاوی بین المللی که موضوع فعالیتش وکالت در دعاوی بین المللی ، اعم از دفاع یا اقامه دعوای بین المللی تجاری است.

 

وکیل بین المللی

 

وکیل بین المللی

افراد برای پیگیری اموری که به نحوی بخشی از موضوع آن با خارج از کشور سرو کار دارد، به دنبال شخصی با عنوان وکیل بین المللی هستند. در جلسات متعددی هم که برای حل و فصل اختلافات قراردادی بین المللی برگزار می شود به کرات شنیده می شود که مذاکره کنندگان از لفظ وکیل بین المللی خود نام می برند. علاوه بر جلست دعاوی و اختلافات ، در مواردی هم که برای معاملات بین المللی ، یک وکیل قراردادهای بین المللی به طرفین برای رسیدن به توافق بین المللی از طریق تنظیم قرارداد بین المللی یاری می دهد از این عناوین بعضا استفاده می شود.

این موارد ما را بر آن داشت که با توجه به لزوم  آگاهی بخشی در مورد وکیل بین المللی از یک سو و از سوی دیگر، با توجه به فراوانی موضوعات حقوقی و تجاری بین المللی موضوع را روشن نماییم

توقع و انتظار  از جستجو برای یک وکیل بین المللی شاید این باشد که وی که بتوانند در کشور های مختلف به دفاع از آنها اقدام نماید. افراد گاهی به این دلیل که در کشور دیگری دچار اختلافات حقوقی و یا درگیر مسائل کیفری (جزایی) شده اند، در صدد یافتن وکیل بین المللی هستند. تا از این طریق بتوانند پیگیری امور خود را به وی بسپارند. آیا وکیل می تواند بین المللی باشد ؟

ابتدا باید دانست شغل وکالت همچون شغل پزشکی و سایر اشتغالات دیگری که با جان و مال و آبروی افراد سر و کار دارد، در تمامی کشور ها در مورد آنها حساسیت وجود داشته  واز این رو  تحت نظارت مستقیم مقامات داخلی کشور ها است.

کانون وکلای دادگستری هر کشوری، در خصوص وکلای دادگستری و یا در خصوص پزشکان سازمان نظام پزشکی و یا در خصوص مهندسین سازمان نظام مهندسی یک کشور، مراجع ذیصلاح صدور پروانه های شغلی شناخته می شوند.

این نهادها توسط متخصصین همان حوزه ایجاد شده اند تا افراد فارغ التحصیل از دانشگاهها را برای فعالیت در حوزه عمل و اجرا بیازمایند. چون که می دانیم مباحثی که افراد در دانشگاهها می آموزند، تنها کلیاتی از آن رشته و نوعا به صورت عمومی و آکادمیک است.

بنابر این همانطوری که پزشکی هر چند حاذق، برای طبابت نیازمند پروانه طبابت از نظام پزشکی است، امیر آذرباد وکیل امور تجارت بین المللی : وکیل نیز برای فعالیت حرفه ای خود نیازمند پروانه وکالت است.

از سویی دیگر نیز نظام حقوقی هرکشوری متفاوت با دیگر کشور ها است. چرا که قوانین هرجامعه با توجه به عادات، عرف ها، هنجارها، رسوم، مذهب و دیگر ارکان فرهنگی و روابط اجتماعی هرکشور تنظیم می شود و بدیهی است که کشورها دارای قوانین متفاوت باشند.

با این مقدمه  توضیحات در خصوص عنوان وکیل بین المللی را با این پرسش مهم آغاز می کنیم که اساسا با توجه به توضیح فوق، آنطور که برخی از مردم می پندارند، آیا این متصور خواهد بود که شخصی با در اختیار داشتن یک پروانه وکالت در کشوری قادر باشد در کشور های متعدد وکالت نماید؟! یا به مفهوم دقیق کلمه وکیل بین المللی باشد؟

مفهوم وکالت نیز مشخصا اینکه شخصی به دستگاههای قضایی، دادگاههای آن کشور مراجعه کند، اقامه دعوای حقوقی و کیفری کند و یا از موکل خود که خوانده یا مشتکی عنه واقع شده است دفاع کند؟ مسلما و منطقا جواب منفی خواهد بود.

چراکه دانستیم فعالیت تخصصی وکیل نیازمند داشتن پروانه وکالت در همان کشور است، لذا ضرورت دارد  نظارت در یک کشور بر فعالیت حرفه ای انجام گردد و وکلا برای وکالت در همان کشور مجوز دریافت می دارند، نه اینکه وکیلی بتواند در تمامی محاکم قضایی کشورها بتواند به عنوان وکیل وارد دعاوی گردد. از این رو، محاکم قضایی کشور ها از پذیرش وکیلی که پروانه وکالت کشوری که محکمه در آن واقع شده را نداشته باشد یا در حدود مشخصی که مقررات مربوطه در آن حوزه برای یک شخص فرضا دستیار حقوقی در نظر گرفته است . امتناع خواهند نمود.

 

بنابر این عنوان وکیل بین المللی و یا هرگونه کلمه ای که این چنین تصوری بوجود آورد که وکیل بین المللی ای وجود دارد که می تواند در محاکم کلیه کشورها وکالت کند منتفی است.

البته وکلا می توانند دارای تخصص های گوناگون باشند. امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی : مانند اینکه وکیلی موضوعات بین المللی را دنبال می کند،

مانند :

 

  • پرسش دیگر اینکه دیده می شود وکلایی که در زمینه مسائل بین المللی تخصص و تبحر دارند در مراجع داوری بین المللی شرکت می نمایند که گاها محل تشکیل آنها در کشوری نیست که وی پروانه وکالت خود را از آن کشور دریافت داشته است،آیا این موضوع معارض گفته فوق نیست؟

در این باره نتوضیح زیر لازم است.

اساسا مراجع داوری ، مراجع قضایی دولتی نیستند، بلکه مراجع خصوصی ای هستند که طرفین به تشکیل آنها برای حل و فصل اختلافاتشان به صورت خصوصی و بدون ورود مراجع دولتی در مرحلیه رسیدگی توافق نموده اند.

بنابر این با توجه به اینکه بر اساس مقررات داوری در این مراجع هرشخصی به نمایندگی از یکی از اطراف اختلاف می تواند نماینده معرفی نماید ولو اینکه نماینده دارای پروانه وکالت حرفه ای نباشد، وکیل به عنوان نماینده وی در جلسه حضور می یابد و همچنین بسیاری از قوانین ، حضور وکیل خارجی را در رسیدگی داوری مجاز می شمرند.

البته باید دانست که اگر داوری نهادی باشد ، قواعد داوری نهاد و قوانین آن کشور نیز چنین مجوزی را داده باشند. یا اگر داوری موردی است مطابق قوانین آن کشور باشد. بنابر این باید در هر مورد قوانین لازم الاجرا را مد نظر داشت.

هر چند که غالبا خصوص اعطای  نمایندگی به  وکلای حرفه ای که تخصص و تجربه آنها مسائل تجاری بین المللی است ترجیح بیشتری خواهد داشت.

برای اطلاع بیشتر راجع به داوری ها می توانید به مقاله مربوط به داوری در این سایت مراجعه نمایید. اما به هر حال، معمولا شرکتهای تجاری بزرگ برای تفکیک وکلایی که در امور تجارت و قراردادهای بین المللی مشاوره و فعالیت می کنند از وکلایی که در امور داخلی فعالیت دارند، از لفظ وکیل بین المللی استفاده می کنند.

 

امیر آذرباد وکیل امور دعاوی و قراردادهای تجاری بین المللی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *