وکیل دعاوی بین المللی

پرداختن به وکیل دعاوی بین المللی موضوع این نوشتار است. اینکه یک وکیل دعاوی بین المللی چه پیش نیازهایی دارد؟ یک وکیل اختلافات تجاری که در سطح بین المللی فعالیت می کند چه اموری را پیگیری می نماید؟ خدمات حقوقی که یک وکیل باتجربه دعاوی بین المللی ارائه می دهد چیست؟

به لحاظ وجود رابطه تنگاتنگ دعاوی بین المللی و قراردادهای بین المللی، پیش از پرداختن به وکیل دعاوی بین المللی به این مورد نیز خواهیم پرداخت که آیا ارتباطی میان اختلافات تجاری بین المللی و قراردادهای تجاری بین المللی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید دانست که هدف ما تنظیم قرارداد بین المللی چیست؟

 

چرا به این اندازه بر تنظیم قرارداد تاکید می گردد؟ پاسخ روشن است، به این خاطر که اولا؛ هر یک از  طرفین قرارداد نسبت به تعهداتی که کرده است مطلع باشد، به تجربه دریافته ایم که خود داشتن قرارداد مکتوب میان طرفین، وضعیتی پیشگیرانه برای وقوع تخلفات ایجاد می کند.

درست است که ما همواره سعی داریم در یک قرارداد بین المللی مواردی را درج کنیم که ریسک وقوع تخلفات را برای طرفین افزایش دهد، آنچه ما در نوشتار ” ویژگیهای پیشگیرانه قراردادهای بین المللی ” به آن به تفصبل  پرداخته ایم، اما باید دانست این امر به منزله تعهد مستحکم تر طرفین یک رابطه حقوقی بین المللی نیز شناخته می شود.

هر زمان که هریک از طرفین راجع به آنچه می بایست انجام دهد می اندیشد به قرارداد مکتوب تنظیم شده رجوع می کند و این خود حالتی پیشگیرانه را به طرف قرارداد می دهد ، خصوصا که می دانیم برخی از اموری که یک وکیل دعاوی بین المللی انجام می دهد، از یک اختلاف نظر یا سوء برداشت از تفسیر تعهدات طرفین قرارداد بین المللی است، که در صورت وجود قرارداد شفاف بین المللی ممکن است بروز ننماید.

دوما؛ بسیاری از تعهدات طرفین در یک قرارداد بین المللی اگر مکتوب نگردند، در گذر زمان یا فراموش می گردند و یا تصویر متفاوتی می بایند با آنچه طرفین قرارداد بین المللی در بدو انعقاد قرارداد پذیرفته اند. مزایای بی شمار دیگری نیز برای ضرورت تنظیم قرارداد می توان بر شمرد که در این فضای اندک نمی گنجد.

حال که این ضرورت آشکار گردید، در ادامه می بینیم که چرا میان انواع قراردادهای بین المللی و دعاوی قراردادی بین المللی ارتباط است؟ موضوعی که برای آن عنوان این نوشتار را ” وکیل دعاوی و قراردادهای بین المللی ” انتخاب کردیم.

 

وکیل دعاوی بین المللی

 

  • ارتباط میان دعاوی تجاری بین المللی و قراردادهای تجاری بین المللی

زمانی که اجرای قراردادهای بین المللی با وقفه ای رو به رو می شود، خواه ناشی از تخلف یکی از طرفین یا هر دو یا چند نفر از طرفین قرارداد ، آنچه اهمیت می یابد تفسیر قرارداد بین المللی و یا تفسیر آن بخش ، ماده و یا شروطی از قرارداد بین المللی است که از ناحیه طرفین بر سر اجرای آن اختلاف ایجاد شده است. اگر طرفین به دید مشترکی از آنچه می بایست انجام دهند نرسند ، می بایست به ناچار راهی مراجع قانونی گردند که راجع به آن در قرارداد پیش بینی کرده اند و یا قانون آن مراجع را صالح به رسیدگی می داند.

اینکه کدام مراجع قانونی می بایست مورد مراجعه طرفین واقع گردد و اختلاف و تعارض میان آن مراجع به چه نحو و صورت است موضوع این نوشتار نیست. اما به هر ترتیب مرجعی به اختلاف آنها رسیدگی می کند که یا این مرجع رسیدگی کننده داوری است و یا دادگاههای دولتی یکی از کشور ها. البته که در مورد اکثریت قریب به اتفاق قراردادهای تجاری یبن المللی ، خصوصا قراردادهایی که طرفین یا یکی از طرفین آنها یک دولت نیست، داوری پیش بینی می شود.

تفسیری که مراجع داوری بین المللی راجع به فصل اختلاف طرفین یک قرارداد بین المللی می دهند، بسیار با اهمیت است چرا که در نحوه نوشتن مفاد قراردادهای بین المللی موثر است، بنابر این وکیل دعاوی تجاری بین المللی با شناخت بهتری یک قرارداد بین المللی را تنظیم می کند ، چرا که از نحوه تفسیر شروط ومفاد قراردادهای بین المللی آگاهی بیشتری دارد و سرنوشت مفادی را که در یک قرارداد بین المللی درج می گردد را در عمل و در دعاوی بین المللی مشاهده می کند.

نتیجتا اینکه ؛ قراردادهای بین المللی تجاری یا موضوعات آراء داوری تجاری بین المللی رابطه ای تنگاتنگ دارند. و شناخت و تجربه در آنها ، نقشی مکمل را ایفا می کند. شاید برای اینکه بدانیم چگونه قرارداد ببندیم یا چگونه قرارداد بنویسیم باید به این سئوال پاسخ دهیم که چگونه باید قراردادی ببندیم که از لحاظ قانونی و حقوقی صحیح باشد. البته باید این را مد نظر نیز داشته باشیم که آموزش قرارداد نویسی بسیار می تواند یاری گر باشد.

 

  • ویژگیهای یک وکیل دعاوی بین المللی 

در همین ابتدا باید عرض کنیم که منظور از اختلافات حقوقی بین المللی در این نوشتار، دعاوی تجاری بین المللی هستند، بنابر این موضوعات دعاوی کیفری بین المللی ، دعاوی میان دولتها بر سر مسائل بین المللی آنها و اموری که نا مرتبط با دعاوی تجاری بین المللی است موضوع این بحث نمی باشد ، البته ممکن است که دعوای تجاری بین المللی میان یک دولت و یک شخص یا شرکت تجاری باشد. فرضا در دعاوی سرمایه گذاری های خارجی که دی دیوان داوری اکسید مطرح است ، یا دولت کشوری در نقش یک طرف قرارداد تجاری بین المللی باشد که اختلاف تجاری با یک شخص یا شرکت تجاری داشته باشد.

پرداختن به نوشتار وکیل متخصص اختلاف تجاری بین المللی ، حاصل تجربیات اینجانب ، امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری در وکالت دعاوی بین المللی تجاری است که در دیوان های داوری بینی المللی و مراجع قضایی داشته ام.

 

  • گام هایی که یک وکیل دعاوی بین المللی بر می دارد

اولین موضوعی که یک وکیل متخصص اختلافات تجاری بین المللی می بایست مد نطر قرار دهد، پایه ای ترین مورد روابط حقوقی آنها است. اولین مستند می تواند قرارداد بنی المللی طرفین اختلاف باشد و یا حتی قبل از آن.

با سپاس –

وکیل اختلافات تجاری بین المللی 

امیر آذرباد ، وکیل پایه یک دادگستری

 

مطالب حقوقی مرتبط:

وکیل برای امور بین المللی شرکت

طرح دعاوی بین المللی

خدمات حقوقی راجع به تجارت بین المللی

4 نظر

  • شرکت تولیدی

    سلام خسته نباشید سوال داشتم اقای اذرباد ما میتونیم تو قرارداد خارجی مون بگیم که دادگاه یه کشور رسیدگی کند

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما. به موجب قوانین برخی از کشور ها و یا برخی از کنوانسیون ها فرضا در اتحادیه اروپا ، چنین اختیاراتی با محدودیتها و شروطی وجود دارد ، وجود ارتباط با آن کشور ها ، اقامت در آن کشورها و شروط و موانع متعددی که می بایست به دقت در هر مورد تحقیق و مطالعه شود. بنابر این باید در هر مورد به قوانین داخلی آن کشور ها مراجعه شود تا ببینید امکان توافق بر صلاحیت دادگاههای آن کشور وجود دارد یا خیر.
      اما به صورت کلی ، صلاحیت دادگاهها از قوانین آمره آیین دادرسی مدنی شناخته می شود و دادگاه خود صالح است که خود را طبق قوانین صلاحیتدار تشخیص دهد و توافق طرفین برای دادگاهها الزام آور نیست.
      با سپاس – امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی – وکیل قراردادهای بین المللی

  • نماینده انحصاری

    سلام جناب وکیل ببخشید سوال داشتم اگر محبت کنید
    ما نماینده انحصاری هستیم از یک شرکت آسیایی الان سفارش گذاشتیم اما جنس را ارسال نکردند با این که خرید ها مونم نقد بوده و پرداخت هم کردیم باید چطوری اقدام کنیم که بدونن جدی هستیم

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – این مورد یکی از اختلافات شایع در قراردادهای نمایندگی انحصاری است. نماینده انحصاری ، یا در واقع بهتر است گفته شود توزیع کننده انحصاری به این خاطر که توزیع کننده کالا را خریداری می کند و در حوزه و محدوده جغرافیایی که حق انحصاری فروش در آنجا است بازفروش می کند. به هر ترتیب ، علی رغم تسویه پیش فاکتور ( Proforma Invoice ) کالا را دریافت نمی دارد.
      بر گردیم به سئوال شما ، در قرارداد خارجی شما ببینید مکانیزم اقدام در این موارد چگونه تعیین شده است؟
      ابتدا باید بر اساس مکانیزم های پیش بینی شده در قرارداد بین المللی رفتار نمود. می توانید یک اسکن از قرارداد را برای ما ارسال بفرمایید اگر برای شما چندان روشن نیست.
      حتما در ایمیلهایی که ارسال می کنید به خساراتی که شما در اثر تاخیر در دریافت کالا متحمل شده اید یا در حال تحمیل هستید اشاره نمایید. اگر مکاتبات پاسخگو نبود باید به مرجع پیش بینی شده در قرارداد بین المللی برای حل و فصل اختلافات مراجعه و اقدام نمود. البته این آخرین راه است.
      باسپاس از اعتماد شما – امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *