شرط داوری در قراردادهای بین المللی

با سلام، شرط در قراردادهای بین المللی امروزه به عنوان یکی از مهمترین شروط استاندارد قراردادهای تجاری بین المللی شناخته می شوند، شرطی که مستقل از خود قرارداد به آن نگاه می شود. به این مفهوم که اگر قرارداد باطل نیز باشد، این شرط معتبر و مستقل از قرارداد نفوذ حقوقی خواهد داشت. برای مطالعه مفاد قراردادهای بین المللی به مقاله ” قرارداد های بین المللی و شروط عمومی و اختصاصی ” مراجعه فرمایید.

  • نکته اول: در صورت فقدان شرط داوری سرنوشت روند رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قرارداد شما در هاله ای از ابهام قرار می گیرد، دلیل آن نیز روشن است؛ بر اساس قوانین آیین دادرسی کشورها، هر کشوری قوانین مختص به خود را برای اجرای قرارداد خواهد داشت و لذا ممکن است قراردادی که شما با حساسیت کامل آن را تنظیم نموده اید در مرحله اجرا در دادگاه کشوری مورد رسیدگی و صدور رای واقع گردد که شما از قوانین آن بی اطلاع هستید و آن کشور در مورد توافقات شما نظر بر بطلان یا بین اعتباری آن داشته باشند.

این امر به این دلیل است که قضات دادگاههای آن کشور مجبور خواهند بود قوانین مصوب کشور خود را به مرحله اجرا در آورند. اما این امر در داوری کمتر بروز خواهد نمود.اموری از این دست یکی از مواردی است که حتما در جلسات مشاوره قرارداد بین المللی توسط وکیل قراردادهای بین المللی تذکر داده خواهد شد.

درست است که می توان در قرارداد، قانون حاکم را بر سرنوشت قرارداد حاکم نمود و دادگاههای دولتی نیز کم و بیش نسبت به آزادی اراده طرفین احترام می گذارند،اما آنچنان که در داوری های بین المللی به آن احترام گذاشته می شود در دادگاه دولتی وجود ندارد. برای مطالعه در زمیه مفهوم و موارد قانون حاکم در قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا  به نوشتار ” قانون حاکم بر قرارداد بین المللی ” مراجعه بفرمایید.

  • نکته دوم : در مورد اجرای رای داوری است، توضیحا اینکه؛ چنانچه در مورد قرارداد تنظیمی شما داور رسیدگی و رای صادر نموده باشد، بر اساس کنوانسیون نیویورک ناظر به شناسایی و اجرا آراء ، داوری تقریبا در تمامی کشور های عضو که بیشتر کشورهای جهان را شامل می شوند قابل اجرا هستند.

چون این قبیل موضوعات در حیطه  دعاوی تجاری و وکیل امور تجاری است بنابر این باید خدمات وکالت دعاوی بین المللی را ارائه نماییم .در این خصوص نیز با مشاورحقوقی تنظیم کننده قرارداد نیز باید هماهنگ باشید، چرا که بر خی از کشور ها علی رغم الحاق به کنوانسیون در عمل مشکلاتی را ایجاد می نمایند مانند پاکستان و اندونزی و چند کشور دیگر

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

 

2 نظر

  • احمد سلمانی

    با سلام ودرود بر شما وکیل گرانقدر؛

    سوالی از حضورتان داشتم آیا در تمام قراردادهای بین المللی شرط داوری توصیه می شودیعنی در تمام موارد نسبت به رسیدگی دادگاهی ارجعیت دارد؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      سلام، به علت اینکه داوری نسبت به رسیدگی قضایی مزایایی دارد، معمولا شرط داوری توصیه می شود، اما باید در نظر داشت که داوری هزینه بیشتری خواهد داشت و مخصوصا داوری سازمانی و یا نهادی.
      امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *