مشاور حقوقی تجارت بین المللی

مجامع عمومی شرکت

با سلام – مجامع عمومی شرکت یکی از ارکان شرکتهای تجاری هستند که عملکرد آنها ، مصوبات آنها یا تصمیمات آنها موضوع دعاوی زیادی از دعاوی شرکتهای تجاری را به خوداختصاص داده است. با توجه به اینکه در جلسات مشاوره ای که در مورد مسائل حقوقی شرکتها داشته ایم، در یافته ایم که ضروری است راجع به مجامع عمومی شرکت توضیحاتی ارائه دهیم.

  • انواع مجامع عمومی شرکت    

مطابق ماده ۷۳ از لایحه اصلاحی قانون تجارت ، مجامع عمومی شرکت به ترتیب عبارتند از:

۱- مجمع عمومی موسس.

۲- مجمع عمومی عادی.

۳- مجمع عمومی فوق العاده.

حال که می دانیم مجامع عمومی شرکت قانونا یکی از موارد بالا است، سئوال اصلی این است که هریک از این مجامع چه وظایفی دارند، این موضوعی پایه ای در خصوص حقوق شرکتهای تجاری و بالتبع اختلافات و دعاوی شرکتهای تجاری خواهد بود.

البته این را باید افزود که مجمع عمومی عادی، هم به صورت  سالانه است ( موضوع ماده ۸۹ ) و هم می تواند به طور فوق العاده تشکیل شود، که موسوم است به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده، بنابر این مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده با مجمع عمومی فوق العاده متفاوت است.

  • وظایف مجامع عمومی شرکت 

صلاحیت مجامع عمومی را از مجمع عمومی موسس که در واقع اولین مجمع عمومی شرکت خواهد بود شروع می کنیم.

وظایف مجمع عمومی موسس ، در واقع رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آنها و همچنین احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم ، تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن، انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت، تعیین روزنامه کثیر الانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد، می باشد.

این را باید افزود که تشکیل مجمع عمومی موسس برای شرکتهای سهامی خاص، بر خلاف شرکتهای سهامی عام، الزامی نیست.

به لحاظ عام بودن وظایف مجمع عمومی عادی نسبت به مجمع عمومی فوق العاده، وظایف مجمع عمومی فوق العاده را بر می شریم.

مطابق با ماده ۸۳ لایحه، هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد، منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده شرکت می باشد.

موضوع را با مثالی در این باره پیش می گیریم، فرض کنیم شرکت تصمیم می گیرد که مرکز اصلی شرکت را تغییر دهد. چون که مرکز اصلی شرکت در اساسنامه شرکت آمده است، بنابر این تغییر مرکز اصلی شرکت تغییر در مفاد اساسنامه تلقی خواهد گردید. بنابر این این امر در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده شرکت می باشد.

وظایف مجمع عمومی عادی شرکت، مطابق با ماده ۸۶ از لایحه اصلاح قانون تجارت، مجمع عمومی عادی می تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جز انچه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و فوق العاده است تصمیم بگیرد.

وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی

امیر آذرباد

نوشته های مرتبط :

وکیل شرکتهای تجاری

اقامه دعاوی در ایران علیه شرکتهای خارجی

وکیل برای امور بین المللی شرکت

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *