وکیل تجارت بین المللی

قرارداد نمایندگی – قرارداد توزیع کنندگی

با درود – یکی از خوانندگان سایت ، در بخش ارائه نظرات در سایت، سوالی را با موضوع قرارداد نمایندگی – قرارداد توزیع کنندگی،  داشتند.

با توجه به اینکه بسیاری از پرسش ها پیرامون این نوع از قراردادهای بین المللی است، و ارائه تصویری واضح تر از این نوع از قراردادهای بین المللی به شناخت عمومی هم وطنان محترم از قرارداد نمایندگی – قرارداد توزیع کنندگی خواهد انجامید،  تصمیم بر آن شد تا پاسخ را در قالب این نوشتار تقدیم نماییم.

 

وکیل تجاری
وکیل پایه یک دادگستری – امیر آذرباد

 

نوشتار قرارداد نمایندگی – قرارداد توزیع کنندگی را پرسش مطرح شده شروع میکنیم.

پرسش حقوقی راجع به قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری

” سلام و خسته نباشید آقای آذرباد میتونم ازتون بخواهیم در مورد نمایندگی انحصاری هم توضیح بزارید ممنون میشم.

پاسخ حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد :

 

قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری
توافق بین المللی نمایندگی انحصاری

 

قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری / غیر انحصاری 

قرارداد بین المللی نمایندگی قراردادی پرکاربرد در تجارت و بازرگانی بین المللی است. این قرارداد بین المللی به صورت کلی به دو نوع نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری تقسیم می گردد.

اگر بخواهیم تصویری ساده از این قرارداد داشته باشیم، اینگونه است که تولید کننده یا تامین کننده کالا یا خدمات، در یک منطقه جغرافیایی شخصی را نماینده خود تعیین می کند تا برای فروش و ارائه کالا و خدمات از ناحیه وی اقدام نماید.

بسیار پیش می آید که تجار و شرکتها، قرارداد نمایندگی انحصاری را با قرارداد توزیع کنندگی به اشتباه یکسان می پندارند.

حال آنکه رابطه حقوقی و بالتبع حقوق و مسئولیتهای طرفین قراداد، حتی حقوق و مسئولیتهای طرفین قرارداد با اشخاص ثالث در مورد هریک از قرادادهای بین المللی نمایندگی و توزیع کنندگی متفاوت است.

نماینده در واقع به نمایندگی اقدام می کند و طرف مستقلی در قراردادها نمی بایست شناخته شود. حال آنکه در توزیع کنندگی اینگونه نیست. توضیح بیشتر در مورد قرارداد بین المللی توزیع کنندگی را در زیر می آوریم.

معامله بین المللی توزیع

 

  • قرارداد توزیع کنندگی بین المللی

قرارداد توزیع کنندگی بین المللی یکی از پرکاربرد ترین قراردادهای بین المللی تجاری در سطح جهانی است. برخی اوقات قرارداد توزیع کنندگی بین المللی با قرارداد نمابندگی انحصاری / غیر انحصاری  اشتباه گرفته می شود، بنابر این برای شناخت تفاوت میان این دو، در صورت تمایل می توانید نوشته راجع به قرارداد بین المللی نمایندگی تجاری را مطالعه بفرمایید.

 

نوشتار قرارداد نمایندگی – قرارداد توزیع کنندگی را شناخت مفاهیم این نوع از انواع قراردادهای بین المللی ادامه می دهیم.

  • مفهوم حقوقی قرارداد بین المللی توزیع کنندگی 

به طور ساده می توان گقت به موجب قرارداد توزیع کنندگی بین المللی ، تولید کننده یا تامین کننده کالا یا خدمات، کالا یا خدمات را به یک شخص در درون یک منطقه جغرافیایی دیگر می فروشد و شخص خریدار آن کالا یا خدمات را در درون حوزه جغرافیایی مزبور باز فروش می کند. این قرارداد انواع مختلفی داشته و شروط متعدد نیز به همراه دارد که برای حفظ حقوق و تلاشهای هریک از طرفین در قرارداد درج می گردد.

  • مفهوم تجاری و بازرگانی قرارداد قرارداد توزیع کنندگی بین المللی چیست؟

                 ————————————————————————

می دانیم که هر کشوری، دارای سلیقه ها، زبان، روابط تجاری، فرهنگ و آداب خود است. ورود به بازار هر کشوری نیازمند مدد گرفتن از تجار حرفه آن کشور است، این اموری نیست که داخل در تخصص تولید کننده / تامین کننده کالا یا خدمات باشد. از این روی تولید کننده برای فروش محصولات خود وارد رابطه حقوقی تجاری برد – برد یا توزیع کننده می شود.

  • انتظارات هریک از طرفین قرارداد توزیع کنندگی بین المللی

                 ————————————————————————

با تجربه ای که پس از موارد بسیار متعدد در تنظیم قرارداد توزیع کنندگی بین المللی به عنوان وکیل تنطیم کننده قرارداد بین المللی داشته ام، مهمترین دغدغه طرفین را رسیدن به تارگت فروش ، حفظ حقوق مالکیت فکری ، انحصاری بودن ، تمدید رابطه و اموری از این دست را می توانم به عنوان مهمترین دغدغه طرفین برشمرم.

وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد

وکیل امور قراردادهای بین المللی – دعاوی بین المللی 

2 نظر

  • ایوبی

    سلام آقای آذرباد خیلی ممنون برای جوابهاتون. اگر بخواهیم قرارداد نمایندگی رو تمدید کنیم چکار باید کرد..

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – درمورد تمدید قرارداد بین المللی نیز باید به همان شیوه ای عمل کنید که در مورد انعقاد قرارداد بین المللی اقدام نمودید، البته مشروط بر اینکه به شیوه صحیح قرارداد بین المللی را منعقد نموده باشید. استفاده از ایمیل های رسمی طرفین قرارداد بین المللی ، در برخی امور نوتیراز کردن می تواند ابزار های مناسبی برای انعقاد قرارداد بین المللی به شمار بیایند.
      با سپاس – وکیل امور قرارداد بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *