وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

نحوه ارجاع دعوای بین المللی به مراجع داوری

با سلام؛ در مورد نحوه ارجاع دعوای بین المللی به مراجع داوری به نظرم می رسد که نیازمند ارائه توضیحاتی هستیم.

به دفعات در مراجع بین المللی که وکیل شرکتهای بین المللی بوده ام، متوجه شده ام گاهی افراد با بی اطلاعی و سردرگمی مواجه هستند. بنابر این چونکه این سایت مرجع بسیاری از افراد و از جمله همکاران است و  وکالت دعاوی بین المللی علاوه بر اینکه از مهمترین خدمات این دفتر حقوقی است نیاز اصلی یک وکیل دعاوی بین المللی  نیز به شمار می آید، از این بابت  مطالب زیر را در این باره ارائه می نماییم.

مراجع داوری بین المللی معتبر معمولا در کتب و انتشاراتی که ارائه می نمایند، راههای ارجاع و اقامه دعوای بین المللی تجاری به خودشان را بیان می دارند. امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی : اگر مرکز داوری اتاق ایران را یکی از معتبر ترین نهادهای داوری تجاری در ایران بدانیم، می توانیم راههای اراع دعوا به این مراجع داوری را بیان داریم.

  •   راههای و نحوه اجرای دعوای بین المللی به مراجع داوری

به موجب متن انگلیسی منتشره از مرکز داوری اتاق ایران، آنچه برای نحوه ارجاع دعوای بین المللی به مراجع داوری قابل برداشت است، سه راه مشخص شده ای است در این باره وجود دارد؛

۱- توافقنامه مستقل داوری

۲- شرط داوری ضمن یک قرارداد

۳- ارجاع عملی خواهان و قبول خوانده

بنابر این این سه مدخل برای ارجاع داوری اختلافات در این مرکز وجود دارد.

 امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی : البته این سه شیوه در تمام دنیا و مراجع داوری بین المللی به طور عمومی جریان دارد. اگر بخواهیم توضیح مختصری راجع به طرق ارائه شده برای  داوری بین المللی ارائه دهیم اینکه؛

  • توافقنامه مستقل به این مفهوم است که طرفین دارای یک توافق علیحده و جدا از قراردادشان باشند که در آن اشاره شده است که اختلافات راجع به یک قرارداد به داوری ارجاع می گردد.
  • شرط داوری نیز که شایع ترین شکل توافق طرفین است، شرطی از شروط و مفاد یک قرارداد بین المللی است که ارجاع دعوا به داوری را مقرر داشته است، و
  • سومین راه این است که بدون اینکه طرفین راجع به داوری توافقی داشته باشند، متقاضی با ارجاع اختلاف به داوری و تقاضای رسیدگی داوری و قبول از ناحیه خوانده، عملا داوری شکل بگیرد‌.
  •  تنظیم درخواست داوری برای شروع اقامه دعوای بین المللی تجاری

      پس از اینکه دانستیم، یک دعوای بین المللی به چه طرقی به مراجع داوری بین المللی ارجاع می گردد، نوبت به مرحله بعد می گردد که حتما می بایست یا مشاوره تخصصی یک وکیل تجاری صورت پذیرد، چرا که تمامی آنچه در پرونده ها مکتوب می گردد می تواند شما را پایبند نماید و بر سرنوشت دعوای بین المللی شما اثر گذار باشد. امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی : بسیاری از مسائلی که روند دعاوی شما را تسهیل می کند می تواند در تنظیم قرارداد بین المللی مدنظر قرار گیرد که از این حیث نیز، چنانچه قرارداد تجاری بین المللی حرفه ای و با مشاوره یک وکیل قراردادهای بین المللی تنظیم شده باشد، می تواند در این مرحله بسیار برای شما سودمند باشد.

این مرحله، تنظیم درخواست داوری است. بر حسب زبان انتخاب شده برای داوری و دعوای شما در قرارداد تجاری بین المللی ، زبان مورد توافق در کلیه دعاوی نیز رعایت می گردد.البته انتخاب زبان دیگر  قابل توافق است. امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی

معمولا در تجربه های وکالت دعاوی بین المللی که داشته ایم، چنانچه موکل مایل به مکاتبه و سیر دعوا بر اساس زبان دیگری است، دادخواست را به زبان مورد درخواست وی تنظیم کرده ایم و در برخی موارد، خوانده نیز به زبان درج شده در دادخواست پاسخ گفته است و عملا این توافق شکل گرفته است. همانگونه که می دانیم وکالت در دعاوی بین المللی امری تخصصی است و تمام این موارد جزیی نیز دارای آثار حقوقی خواهد بود.

  • مطالعه قواعد داوری مرجع داوری

مطالعه قواعد داوری مرجع داوری بسیار حائز اهمیت است. این ضرورت هم در حین تنظیم قرارداد بین المللی وجود دارد و هم در مرحله بروز اختلاف. بنابر این ، چون قانون و آیین رسیدگی به پرونده بر اساس قواعد مرکز داوری است که دعوا به آنجا ارجاع می شود، موضوعی بسیار مهم است.

با سپاس –

امیر آذرباد وکیل امور دعاوی بین المللی تجاری

 Attorney at law – International Commercial Disputes

2 نظر

  • مقدم

    سلام آقای آذرباد خواستم تشکر کنم برای مطالب عالی تون تو سایت که جنبه تبلیغات نداره و مطالب مفدی و کاربردی را می گوید.
    هاجر مقدم – وکیل

  • مدیر عامل

    بسیار خوب، ممنون

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *