با سلام، با رونق گرفتن صادرات و واردات و به طور کلی تجارت بین المللی و توجه بیشتر تجار به قراردادهای تجاری بین المللی ، ما را بر آن داشت تا سئوالات زیادی که پیرامون بارنامه ها پرسیده شود را که یکی از مهمترین اسناد موضوع دعاوی تجاری و وکیل امور تجاری می باشد، ارائه نماییم:
اگر درگیر مسائل صادرات و یا واردات بوده باشید و کالای شما مستلزم حمل بوده باشد، یقینا با بارنامه روبه رو شده اید.
بارنامه را می توان یکی از مهمترین اسناد راجع به محموله دانست(مهمترین سند حمل) و یا اینطور عنوان کرد که بارنامه به منزله سند مالکیت محموله و کالا می باشد.البته این اثر حقوقی مالکیت در بارامه دریایی وجود دارد و سایر بارنامه ها کمتر از چنین اعتباری برخوردار هستند.
- سئوال پرکاربرد از یک وکیل امور صادرات اینکه بارنامه چه زمانی صادر می شود؟
بارنامه زمانی صادر می شود که کالا به موسسه حمل و نقل کننده کالا تحویل داده شده است.یعنی زمانی که کالایی که فرضا می بایست توسط کشتی حمل گردد به صورت کانتینر در جای مخصوص به خود در کشتی جای گرفت.
- بارنامه را چه مرجعی صادر مینماید؟
زمانی که کانتینر و یا کالا با هر پکینگی که عرضه شده است به صورت مزبور تحویل شد، توسط موسسه حمل که قرارداد حمل با او تنظیم شده است صادر می گردد و بیانگر آن است که کالا به او تحویل داده شده است و در جای خود در وسیله حمل قرار گرفته است بنابراین اگر کانتینر در محوله گمرکی صادراتی رها شود موسسه حمل به وی بارنامه اعطا نخواهد نمود.این موضوع علاوه بر افراد بازرگانی خارجی شرکتها، برای وکیل قراردادهای بین المللی حارئز اهمیت است، چرا که یک وکیل امور صادراتی باید از مراحل اجرای یک قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا مطلع باشد تا بتواند برای فروضی که بر سر راه اجرای قرارداد رخ می دهد ضمانت اجرای مناسب تعیین کند.
این موضوع، بخش مهمی از وظایف طرفین قرارداد بین المللی را تشکیل می دهد.
بر می گردیم به موضوع بارنامه، دانستیم بارنامه به زبان ساده سندی است که توسط شرکت حمل به محض بارگیری کالا در وسیله حمل به تحویل دهنده اعطا می شود و بیانگر ماکلیت کالا خواهد بود.
بارنامه اساسا به نام خریدار صادر می گردد چرا که فرض بر این است که کالا به وی تحویل می شود و او باید با ارائه اصل بارنامه و سایر مدارک حمل به گمرک خود در محل مقصد،تشریفات ترخیص را به اتمام رسانیده و برگ سبز دریافت دارد.
نکته مهم دیگری که در مورد بارنامه ها وجود دارد این است که موارد مندرج در بارنامه باید مطابقت کامل با سایر اسناد حمل مانند پروفروما،پکینگ لیست و بیمه نامه داشته باشد و در صورت وجود مغایرتها مشکلاتی را برای ترخیص کالا پیش خواهد آورد.
بارنامه(bill of lading) اساسا بهتر است در سه نسخه اصل و چندین کپی صادر و همراه با سایر اسناد حمل برای خریدار پست می گردد تا خریدار بتواند قبل از رسیدن محموله به مقصد آن را دریافت و مقدمات کار را فراهم و به محض ورود کالا نسبت به تنظیم اظهارنامه گمرکی و سایر تشریفات ترخیص کالا اقدام نماید.
بی اهمیتی نسبت به اسناد رایج در تجارت و بازرگانی بین المللی منجر به اقامه دعوای بین المللی تجاری می گردد که البته هزینه بسیار بیشتری از هزینه تنظیم قرارداد بین المللی دارد.