وکیل تجارت بین المللی

تحویل کالا در قراردادهای تجاری بین المللی

با سلام؛ به نظر می رسد تحویل کالا در قراردادهای تجاری بین المللی ، اساس هدف خریدار کالا باشد. چراکه منظور خریدار از تنظیم قرارداد بین المللی ، مکاتبات قبل یا بعد از یک قرارداد بین المللی ، تشریفات ،ضمانت ها و غیره اساسا تحویل گرفتن کالا باشد،بنابر این طبیعی است که بخشی از تجارت بین المللی به تحویل کالا اختصاص یابد.به طور کلی بیشترین اختلافات نیز در مراجع داوری پیرامون قراردادهای خرید و فروش و بالتبع تحویل کالا است. علاوه بر این در جلسات مذاکراتی که به عنوان وکیل برای قرارداد بین المللی حضور می یابیم، همواره تحویل کالاف زمان و شیوه آن مرسوم ترین سئوال می باشد.

بنابر این، به عنوان وکیل امور تجارت بین المللی بر خود لازم می دانیم توضیحاتی در خصوص تحویل موضوع معامله بین المللی ارائه دهیم، امیدواریم که مفید باشد.

در قراردادهای بین المللی اصولا در مورد زمان و محل تحویل مورد معامله بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری می گردد. البته نه به شکل و سیاق ساده ای که در قراردادهای تجاری داخلی که در آن به عنوان وکیل مجبور هستیم تمامی جزییات این امر را در یک دوره زمانی ذکر نماییم. و سطور متعددی را به این کار اختصاص دهیم.

در تنظینم قراردادهای بین المللی اما یک استاندارد در این مورد وچود دارد، اتاق بازکانی بین المللی تمامی حالات محل های تحویل و هزینه های پیرامونی آنها و ریسک های مربوطه را مشخص نموده است و برای هرحالت و وضعیت یک قاعده یا ترم درنظر گرفته است، از این روی، به عنوان وکیل قراردادهای بین المللی به طرفین اعلام می نماییم که نسبت به درج یک قاعده مشخص شده توافق نمایند. این قواعد همان قواعد موسوم به اینکوترمز می باشد که تقریبا هر ده سال یک بار توسط اتاق بازرگانی بین المللی ویرایش و ارایه می گردد.

بنابر این درج قاعده(term) مورد انتخابی شما برای تحویل کالا در قراردادهای تجاری بین المللی ، دقیقا تمامی جزییات در مورد توافق شما را بیان می دارد.در غیر اینصورت و به طور کلی اگر در قراردادهای بین المللی قواعدی از قواعد اینکوترمز به هر دلیلی ذکر نشده باشد، بر طبق اصل حقوقی کلی و بنا به وحدت ملاک کنوانسیون ۱۹۸۰ وین (کنوانسیون بیع بین المللی کالا)،میان موردی که قرارداد از ابتدا و قبل از حمل انعقاد یافته و یا در حین حمل و نقل منعقد می گردد موضوع متفاوت خواهد بود.

مقوله تحول کالا در قراردادهای تجار در شکل و رویه متعارف خود که ابتدا در مورد خرید کالا قرارداد تنظیم می گردد و تعهدات متضمن حمل کالا نیز می باشد، اگر محل معینی محل تسلیم کالا نباشدتحویل زمانی انجام می گردد که فروشنده کالا را به اولین حمل کننده کالا برای ارسال به خریدار ارسال می دارد.

در زمینه تحویل کالا در قراردادهای تجاری بین المللی ، اصل ۶۷ کنوانسیون بیع بین المللی کالا در زمینه موضوع را به روشنی بیان داشته است.لذا برای تجار ایرانی وارد کننده کالا که قاعده های اینکوترمز را به روشنی به کار نمی برند،ضرورت شناخت دقیق این موضوعات ضروری خواهد بود. برای درک ترجمه قواعد اینکوترمز به فارسی منتشر شده است،مضافا بر اینکه وب سایت رسمی بانک مرکزی نیز ترجمه قواعد اینکوترمز را در اختیار ایرانیان قرار داده است.

وکیل دعاوی و قراردادهای تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

بارنامه حمل کالا

با سلام – بارنامه حمل کالا یکی از آشنا ترین اسنادی است که یک وکیل بین المللی ، البته با آن مفهومی که ما از وکیل بین المللی برای آن در نظر می گیریم و یا بهتر باید گفت وکیل قراردادهای بین المللی  در ارتباط است. که نیاز مند بررسی است.

تجارت بین الملل در دو حوزه حقوقی و بازرگانی مطرح است و امور مربوط به حمل در این سطح بیشتر در حوزه بازرگانی مورد استفاده است،اما وکیل در زمینه قراردادهای تجارت بین المللی یا وکیل قراردادهای بین المللی می بایست بر این امور نیز تسلط داشته باشد.

همانگونه که قراردادها در مرحله تنظیم اهمیت دارند در مرحله اجرا نیز با اهمیت اند و اینگونه می توان گفت که نتایج یک قرارداد حاصل از اجرای آن است و نه صرف تنظیم قرارداد بین المللی .

نوشتارهای متفاوتی با عنوانهای حمل مرکب در تجارت بین المللی یا حمل به دفعات در تجارت بین المللی در این سایت برای مطالعه خونندگان محترم قرار گرفته است، اکنون می پردازیم به یکی از مسایل مهم بازرگانی بین المللی که مباحث مربوطه به اسناد حمل است  و مهمترین سند حمل، بارنامه است.

در مورد اسناد بارنامه موضوعات و پرسشهای زیادی صورت می پذیرد که توضیحات اندکی را در این زمینه لازم به ذکر می دانیم؛

  • در قراردادهای بین المللی که موضوع آن فروش کالاهای مادی باشد، اقتضا دارد که کالاهای فروخته شده از یک کشور یا کشورهایی به کشور مقصد رسانده شود که خود این امر ضرورت و اهمیت حمل و نقل را بیان می دارد. دعاوی زیادی نیز در مراکز داوری اتاقهای بازرگانی به این امور اختصاص دارد. که مرکز داوری اتاق ایران بنا به صلاحیت خود در این خصوص  و با توجه به اینکه این موضوعات از امور تجاری بین المللی هستند،بند ۱ از ماده ۲ قانون داوری تجاری بین المللی ایران، این امور را در صورت ارجاع پیگیری می نماید.

جالب است بدانیم که حدود بیش از ۵۰ کشور با یکدیگر دارای مرز خشکی بوده و بقیه کشور ها از طریق دریا با یکدیگر ارتباط تجاری دارند،علاوه بر اینکه کالاهایی نیز  بنا به ضرورت(از جمله سرعت و کوچکی و  با ارزش بودن کالایی خاص) از طریق حمل نقل هوایی جابه جا می شوند.

 بیش از ۸۰ درصد  تجارت بین المللی و حمل و نقل کالاها از طریق دریا صورت می پذیرد.بنابر این  حمل و نقل بین المللی دریایی جایگاه مهمتری نسبت به سایر روشهای حمل خواهد داشت.با این مقدمه به توضیح بارنامه حمل کالا خواهیم پرداخت؛

  • در خصوص حمل و نقل دریایی ، بارنامه دریایی ، حمل هوایی بارنامه هوایی یا راهنامه و در خصوص حمل از راه خشکی بارنامه زمینی صادر می گردد. سی ام آر نیز به راهنامه ای است که برای راننده در عمل صادر می گردد اطلاق می گردد.  البته سی ام آر نام کنوانسیون راجع به حمل و نقل از راه خشکی است،اما در عرف حمل و نقل در این زمینه به سند در این زمینه سی ام آر نیز گفته می شود که در روی برگهای راهنامه ای که اصولا در دست راننده وجود دارد لفظ سی ام آر درج گردیده است تا تفاوت بیانگر تفاوت آن با بارنامه اصلی کالا باشد.

در میان انواع بارنامه حمل کالا ، بارنامه دریایی به عنوان سند مالکیت کالا شناخته می شوند و سایر بارنامه های فاقد چنان سندیتی ، لااقل مانند بارنامه دریایی هستند. بنابر این اهمیت بارنامه حمل کالا در حمل دریایی متفاوت با حمل زمینی و هوایی است.

 بارنامه حمل کالا توسط شرکت حمل صادر می گردد، البته به خاطر داشته باشیم که اشخاصی که ممکن است با شما قرارداد را امضاء نمایند فورواردر هستند و کشتیرانی و صاحب لاین نیستند، از این روی، می توانید برای کاهش هزینه ها با آنها مذاکره کنید.در بدو تحویل کالا ها بارنامه صادر و به تحویل دهنده کالا داده می شود و در آخر انجام مرحله حمل نیز با دریافت اصل بارنامه و در قبال آن ترخیصیه صادر می گردد.

صدور ترخیصیه نیز در بردارنده هزینه های بندری و هندلینگ و غیره است که در مورد واردات و صادرات متفاوت است،علاوه بر این ظرفیت کانتینر نیز بر هزینه های ترخیصیه اثرگذار است،مانند اینکه کانتینر ۲۰ فوت کمتر از کانتینر ۴۰ فوت می باشد.

این هزینه ها شامل هزینه های صدور ترخیصیه ، بارنامه حاوی مشخصات زیادی است که هر یک از لحاظ حقوق گمرکی و هزینه ای و مالی و حقوقی حائز اهمیت است.

امر مهم دیگر در اجرای قراردادهای بین المللی ، تاریخ صدور بارنامه است که  به معنای تحویل کالا به متصدی حمل و نقل بوده و می تواند معیاری برای زمان پرداخت وجهی از قرارداد در توافقات ذکر گردد.

همچنین صدور بارنامه به معنانی تحویل کالا به شرکت حمل است،در آن دسته از قواعد اینکوترمز که انتقال ریسک تحویل به شرکت حمل است مانند قاعده سی اف آر،صدور بارنامه حاوی آثار حقوقی زیادی است.در میان اسناد حمل به جرات می توان بارنامه را مهمترین سند حمل دانست چرا که همانطور که در بالا ذکر شد بارنامه در حمل دریایی به معنای سند مالکیت کالا به شمار رفته و توضیح در مورد اهمیت سند مالکیت کالا توضیح واضحات خواهد بود.

در حمل دریایی بارنامه، در حمل هوایی راهنامه و در حمل از طریق خشکی بارنامه  صادر می گردد. در حمل و نقل دریایی خسارات ناشی از تاخیر در برگشت کانتینر که اضطلاحا دموراژ نامیده می شود بسیار زیاد است اما در حمل و نقل از طریق هوا خیر، همینطور در حمل از راه خشکی امکان دموراژ به کانتینر نیز منتفی است مگر اینکه خواسته باشید کالا در کانتینر بماند بنابر این تفاوت در حمل محموله صرفا محدود به مرزهای جغرافیایی نبوده و حمل و نقل در هر سه حوزه قطع نظر از مشترکات، دارای تفاوتهایی نیز می باشد.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی
www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط:

مفهوم حمل به دفعات در تجارت بین المللی

بارنامه آن بورد در حمل و نقل بین المللی

مفهوم حمل مرکب در تجارت بین المللی

Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی

با سلام، موضوعی که در این نوشتار درصدد توضیح هستیم عبارت است از ذکر مشخصات فنی در قراردادهای تجاری بین المللی .

ممکن است در نظر اول و قبل از توضیحات این عنوان، عبارتی غریب باشد، اما اهمیت آن برای وکیلی که به صورت تخصصی در زمینه تهیه و تنظیم قرارداد تجاری بین المللی فعالیت می کند که ما او را وکیل قراردادهای بین المللی می شناسیم، پوشیده نیست.

در هنگام تنطیم قرارداد بین المللی تمامی مواد قرارداد دارای اهمیت است،چرا که سرنوشت یک قرارداد به تک تک مفاد قرارداد بسته است،یکی از این موارد در قرارداد های تجاری بین المللی که  به طور مثال در اینجا قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا باشد،  به مشخصات کالای موضوع قرارداد اختصاص خواهد داشت. که می بایست در آن به نکاتی توجه نمود.

نکات مهم در خصوص ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی

  • امروزه با توسعه تکنولوژی کشور ها و صنایع، کالاهای تجاری به شدت متنوع شده اند از این روی دیگر تنها نمی توان به ظاهر یک کالا برای شناخت آن بسنده کرد. علائم تجاری گوناگون و آنچه به عنوان برند شناخته می شوند بسیار گوناگون اندکه بر روی کالاهایی حک می گردند و در کشورهای مختلف تولید می شوند. بالتبع، چون استانداردهای ساخت در هر کشور سازنده متفاوت با کشوری است که آن کالا در آن استفاده می شود  و این استانداردها نیز بعضا از جمله استاندارد های اجباری شناخته می شوند لذا تنها شهرت یک علامت تجاری به تنهایی کافی برای امکان ورود به کشور مقصد نیست .این را هم می بایست مطلع بود که برخی از استانداردها می توانند فراملی باشند مانند گواهی سی ای که برای کشورهای اروپایی الزامی و برای کشورهای دیگر جنبه بازرگانی و اعتباری دارد.

 

  • در حیطه تجارت بین المللی که خریدار و فروشنده بسیار از یکدیگر دور هستند و بعضا مقیم دو قاره متفاوتند، لزوم تعیین دقیق کالا ضرورتی دو چندان دارد، نوع ، استناندارد ،کشور تولید کننده ، حجم و کارکرد، تنها بخشی از جزییات یک کالا هستند، مشخصات دقیق فنی کالا می بایست مورد توجه دقیق بازرگانان قرار گیرد.برای هریک از این موارد نیز واژگان تخصصی وجود دارد که باید از آنها  استفاده نمود. اما نباید به صرف انتخاب واژه بسنده کرد، بسیار اتفاق می اتد که در قرارداد از عبارت استانداردی، تعریف دیگری در قرارداد شده است که مفهوم آن را تغییر داده است.

 

  • برخی اوقات مناسب است که یک وکیل قراردادهای بین المللی برای صحت تطبیق کالا با آنچه در قرارداد تجاری بین المللی ذکر کرده است، اخذ گواهی را در نظر بگیرد. این گواهی هم می تواند توسط یک شخص مستقل از قراراد صادر گردد و هم می تواند توسط خریدار در فرض ما صورت بگبرد. این امر دارای آثار زیادی از لحاظ حقوقی است، فرضا اگر برای پرداخت وجه در قرارداد بین المللی ال سی یا اعتبار اسنادی پیش بینی شده باشد، بانک پرداخت کننده وجه ال سی چون از ورود به مشخصات و جزییات کالا ممنوع است،صرفا اسناد تسلیمی را با مشخصات کالا در شرایط اعتبار تخصیص یافته تطبیق می دهند و یا اینکه هر چه مشخصات فنی دقیق تر و کامل تر باشد امر بازرسی را سهل تر خواهد نمود.و اصطلاحا به ازائه مطابق توجه می کند.
  • اضافه می نماید موارد فوق تنها بخش کوچکی از لزوم موارد و نکات در خصوص ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی است.

با آنچه در مورد ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی گفته شد، یک وکیل بین المللی ، البته با مفهومی که ما برای وکیل بین المللی قائل هستیم، به مفهوم وکیلی که قراردادهای بین المللی تنظیم می نماید، می بایست بسیار آگاه باشد که ذکر دقیق مشخصات فنی کالا علاوه بر مورد فوق الذکر،از فریب خوردن خریدار نیز تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

بنا براین این امر صرفا امر تجاری نبوده و کارشناسی خبره می تواند بسیار بسیار یاری دهنده باشد. از این روی، به شدت توصیه می شود نباید اساسا به پیوستهای قرارداد بی توجه ماند. همین دلیل است که توصیه می نماییم برای بازدید ها حتما یک نفر کارشناس فنی به همراه کارشناس بازرگانی حضور داشته باشد.

بسیاری از دعاوی ارجاعی به دیوان های داوری که تخصصی نیستند،دعاوی خرید فروش است. و عمدتا نیز اختلاف طرفین بر سر عدم تطابق کالا با مشخصات پیش بینی شده است که لزوم ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی را آشکار می نماید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

وضعیت حقوقی تفاهم نامه

با سلام، بسیار دیده می شود که مقامات بلند پایه کشورها در سفرهای سیاسی خود فعالان بخش خصوصی و تجار را همراه خود داشته و در حاشیه این سفرها تفاهم نامه های اقتصادی و تجاری، گمرکی ،سرمایه گذاری و غیره تنظیم می گردد، یا اینکه تجار و شرکتهای تجاری در  اولین سفرهای خود اقدام به تفاهم نامه می کنند.

در همین جا است که  خوب است از منظر وکیل قراردادهای بین المللی پاسخ داده شود که وضعیت حقوقی تفاهم نامه ها و یاقولنامه ها در تجارت بین المللی چیست؟

در اعتبار و وضضعیت حقوقی تفاهم نامه مباحث گوناگونی پیش می آید از جمله اینکه از طرفی گفته می شود اگر تفاهم نامه دارای قدرت الزام آور حقوقی است چرا به آن تفاهم نامه گفته می شود؟ چرا که بعضا در داوری ها  و حتی دادگاهها به آن استناد می گردد و از سوی دیگر اگر فاقد قدرت الزام آور قانونی است، اساسا دلیل تنظیم آن چیست؟

این دست از پرسشها منطقی است،چرا که ارائه دو یا چند طرف آن را ایجاد نموده و تبعا آثاری بر آنها بار است،لذا تلاش داریم به اختصار قدری نیز مطالب را روشن نماییم.

می دانیم که قراردادهای بین المللی بر خلاف قراردادهای داخلی از ابعاد پیچیده تری برخوردار است،چرا که؛

  • اولا؛ این حوزه تحت نظارت مراجع اقتصادی است که به شکل لزوم صدور مجوز ها یا الزامات گوناگون در آیین نامه ها و بخشنامه ها و دیگر بستر های قانونی بروز و ظهور می کند،مضافا بر اینکه هر طرف قراردادی،قطع نظر از اختیاری که اصل آزادی قراردادی به وی می دهد تا هر گونه تعهد مشروعی را در قرارداد بگنجاند،در عین حال ملزم به رعایت شرایط و ضوابط قانونی کشور خود نیز می باشد  و هر طرف پایبند الزاماتی خواهند بود.
  •  ثانیا؛عمدتا قراردادهای تجاری بین المللی از حجم مالی و کارشناسی زیادی برخوردار است که بی شباهت به اکثر قراردادهای داخلی است.البته در قراردادهای داخلی نیز این پیچیدگیها به چشم می خورد؛ مانند قراردادهای پیمانکاری با پیمانکارهای دست دوم متعدد،شرکتهای مشاوره ای و مهندسی و غیره.

با توجه به در نظر گرفتن جوانب حقوقی فوق،بنابر این منطقی است که در همان جلسه اول مذاکره و آشنایی طرفین، تنظیم قرارداد بین المللی و انعقاد آن امکانپذیر نباشد و ریسکهای قرارداد آنچنان که باید برای طرفین روشن نباشد،بنابر این باید بپذیریم که طرفین در عین اینکه از ذکر تمام جزییات و تصمیم گیری در مورد تمامی مجوز هایی که فرضا بعدا صورت می گیرد ناتوان هستند ،اراده جدی خود را بر ایجاد یک رابطه حقوقی تجاری دوجانبه یا چند جانبه دنبال نمایند.به این معنا که تمایل خود را به ایجاد روابط نشان می دهند بدون اینکه بخواهند در جزییات به توافقات قطعی رسیده باشند.

و از همین جا است که وضعیت حقوقی تفاهم نامه محل پرسش واقع می گردد. بسیاری از تفاهم نامه ها در نمایشگاههای بین المللی تنظیم و منعقد می گردند. تجربه شخصی بنده به عنوان وکیل قراردادهای بین المللی شرکتهایی که در نمایشگاههای بین المللی با آنها همراه بوده ام می گوید که یک شرکت تجاری دهها تفاهم نامه را در محل غرفه خود تنظیم می نماید که می بایست بعد ازپایان حضور در نمایشگاه نسبت به پیگیری آنها همت گمارد.

وجود یک تفاهم نامه این فرصت را به طرفین اعطا می نماید.معمولا در تفاهم نامه ها اصول کلی درج می گردد اما باید در تنظیم آنها نیز دقت لازم را مبذول داشت چرا که می تواند برای تفسیر اراده طرفین گاها مورد استفاده قرار گیرد و یا د رکشورهای مختلف نسبت به اعتبار آن متفاوت است.

ممکن است در تفاهم نامه ها، طرفین قراردادی تعهدات الزام آور مشخصی را برعهده بگیرند، از این روی نباید وضعیت حقوقی تفاهم نامه به صورت نوعی انگاشته شود که مسئولیتی در قبال آن وجود ندارد.

بنابر این اگر رئوس و موضوعاتی را در تفاهم نامه می آورید، حتما بررسی نهایی آن را به یک وکیل تجارت بین المللی بسپارید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

 مقالات مرتبط:

وکیل تجاری داخلی و بین المللی

وکیل قراردادهای بین المللی

نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری

Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

مقدمه های قراردادهای تجاری بین المللی

با سلام- اولین متنی که توسط وکیل قراردادهای بین المللی در یک قرارداد تجاری داخلی یا قراداد تجاری بین المللی نگاشته می شود، مقدمه قرارداد است.

مقدمه یک قراداد بین المللی با مقدمه ای که ما در نوشتارهای رسمی می شناسیم متفاوت است. مقدمه های قراردادهای تجاری بین المللی موضوعی است که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

در این نوشتار سعی داریم به لزوم درج مشخصات تجاری و معرفی توانایی و موقعیتهای طرفین در قراردادهای تجاری بین المللی مطالبی ارائه نمایم،

  • به طور ساده چنانچه بین دو طرف قراردادی تنظیم گردد، طرفین خود را بی نیاز از آن می بینند که در قرارداد بین المللی تجاری، توانایی های خود و موقعیتهای صنعتی خود را معرفی نمایند.

در اول امر شاید این امر منطقی به نظر رسد. چه لزومی دارد شرکت پیمانکاری در قرارداد بنویسد شرکت ….. تولید کننده ماشین آلات صنعتی با استاندارد سی ای شماره    اروپا  و ….. و یا شرکت دیگر دارای چنین توانایی هایی از منظر علمی و فناوری است؟

اما اگر در دعاوی تجاری بین المللی به عنوان وکیل تجربه داشته باشید بسیار به اهمیت مقامه های قراردادهای ببین المللی واقف خواهید بود. تجربه سالها وکالت دعاوی بین المللی و به عنوان وکیل دعاوی بین المللی به ما خاطر نشان کرده است، که مقدمه های قرادادهای بین المللی بسیار راهگشا خواهد بود.

طرفین با در نظر گرفتن تمامی موقعیتهای صنعتی طرف دیگر اقدام به برقراری اربطه حقوقی نموده اند،اما به نظر می رسد که چنانچه قرارداد شما دارای ابعاد پیچیده و فنی بوده و حجم قرارداد زیاد است بهتر است از ذکر توانایی های طرف قرارداد هرچند گذرا چشم پوشی ننمایید.

  • درست است که در دادگاههای و یا مراجع داوری به مفاد  مقدمه به عنوان یک تعهد مستقل  نگریسته نمی شود و اگر در شرایط قرارداد و تعهدات طرف قرارداد فرضا ارائه محصول با استناندارد معینی نیامده باشد نمی توان جزء تعهدات مستقیم او در نظر گرفته شود.

اما آنچه مهم است در تفسیر قرارداد می تواند در مواردی به آن توجه شود.

چرا که داور تجاری بین المللی می تواند از آن پی به باطن نیات طرفین در موارد سکوت ببرد.به تجربه شخصی در تنظیم قرارداد بین المللی دریافته ایم که اگر طرف قراردادی بنده خود را دارای توانایی هایی معرفی کرده است که در رغبت یک طرف نسبت به تنظیم قرارداد موثر افتاده است،ذکر آن در قرارداد اگر امکانپذیر نباشد،در مقدمه به آن اشاره  نمایم.

این امر نیز دارای مبنای حقوقی است،چرا که اصل حسن نیت در تفسیر قراردادها توسط داوران رسیدگی کننده به اختلافات قراردادی تاثیر گذار است.و به نوعی این برداشت می گردد که شما وی را چون دارای آن توانایی ها دانسته اید و به کیفیت محصولات مطابق استانداردهای بالای وی نظر داشته اید چنین قراردادی را منعقد نموده اید.

بنابر این در مواردی که طرف خارجی خود را دارای توانایی هایی معرفی نموده و داشتن آن توانایی ها در رغبت شما به انعقاد قرارداد با او تاثیر گذار بوده است توانایی های فنی و تجاری او را در ادامه مشخصات طرف قرارداد و یا در اوائل قرارداد آنطور که در قراردادهای بین المللی معمول است بگنجانید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی
مقالات مرتبط: 

www.lawoffices.ir

وکیل امور تجارت بین المللی امیر آذرباد

اینکوترمز در قراردادهای بین المللی

با سلام – یکی از مسائلی که هم یک وکیل قراردادهای بین المللی وهم بخش بازرگانی شرکتهای تجاری  و شرکتهای صادر کننده با آن سرو کار دارند، قواعد اینکوترمز است. اینکوترمز بیش از آنکه میان حقوقدانان شناخته شده باشد ، میان بازرگانان بین المللی رونق دارد.
اصطلاحات تجاری بین المللی که موسوم است به اینکوترمز(intercoms)(قواعد)، در واقع بخشی از  قرارداد بین المللی خریدو فروش کالا  است که ناظر است به تحویل دادن و تحویل گرفتن کالا و همچنین هزینه های مربوطه اعم از هزینه حمل و نقل  و بیمه و اینکه ریسکها تا کجا و برعهده چه شخصی باشد و اموری از این دست نظر دارد که به نوبه خود بر اقتصادی بودن و یا اقتصادی نبودن خرید و یا فروش شما اثر گذار است.
فرضا اینکه با انتخاب یک قاعده از این قواعد  در قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا تعیین می کنید که؛
  • شما کالای خربداری شده را کجا تحویل بگیرید؟
  • در محل انبار فروشنده خارجی و اینکه در محل فعالیت خودتان دریافت کنید؟
  • هزینه حمل کالا با چه کسی است،فروشنده یا خریدار؟
  • هزینه بیمه با چه کسی است؟
  • هزینه بازرسی کالاها با چه کسی است؟
  • هزینه اخذ مجوزهای صادراتی با کیست؟
  • قرارداد حمل کالا را چه کسی منعقد می کند و مسئولیت پرداخت این هزینه با کیست؟
واقعیت این است که طرفین قرارداد بین المللی دیگر همچون گذشته نه وقت آن را دارند که نسبت به تمامی این جزییات مذاکره کنند و نه اینکه اساسا پرداختن  به آنها با جزییات حرفه ای خواهد بود.
به نظر می رسد که چنانچه طرفین بر روی یک قاعده به توافق برسند و به قالب پیش ساخته ای که حاوی تمامی این جزییات است ملحق گردند در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
این قواعد از زوایای مختلفی قابل تقسیم بندی است که بارز ترین آنها تقسیم بر اساس نوع وسیله حمل دریایی، هوایی و یا زمینی است که ما به عنوان وکیل برای امور صادارت شرکتها با توجه به دغدغه طرفین قاعده متناسب را پیشنهاد و آن را در قرارداد های تجاری بین المللی درج می نماییم.
همانطور که گفته شد ، هریک از این اصطلاحات دربردارنده حقوق و تکالیفی است،
فرضا اگر قرارداد شما برمبنای  قاعده CPT تنظیم شده است که متناسب با حمل زمینی کالا بوده و بسیاری از خرید های ایران از کشور ترکیه با استفاده از این قاعده صورت می پذیرد و شما خریدار کالای هستید،فروشنده می بایست کالا را به شرکت حمل و نقل تحویل دهد مجوزهای صادراتی را اخذ نماید.
اگر کشور متبوع وی برای صدور مجوز صادرات مالیات وضع نموده هزینه های لازم را بپردازد هزینه بارگیری کالا و هزینه حمل و نقل را بپردازد و غیره …،بنابراین بادقت تمامی جزییات را می بایست درنظر بگیرید و هزینه فایده را محاسبه دقیق نمایید.
این امور همچنین در استعلام قیمت از شرکتهای حمل نیز موثر است، چرا که مبلغ را بر اساس قاعده حملی که به شرکتهای حمل اعلام می نمایید اعلام می نمایند.
امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی
مقالات مرتبط:

وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

شرط داوری در قراردادهای تجاری داخلی

با سلام- در خصوص شرط داوری در قراردادها مطالب بسیار گسترده است و پرداختن به تمامی ابعاد آن، در این نوشته امکانپذیر نخواهد بود.
اما به نظرم می آید که یکی از مهمترین مسائل محوری، شناسایی و جایگاه قانونی داوری است.اعتبار و جایگاه قانونی شرط داوری به صورت مختصر بیان می گردد. ضمنا این نکته را نیز باید یادآور شد که داوری حوزه ای تخصصی است و باید از وکلای با تجربه دعاوی داوری و یا وکلایی که در این زمینه مطالعه دارند مدد جست.
  • مبنای قانونی داوری                                                                                           مطابق قانون آیین دادرسی مدنی ایران مصوب ۱۳۷۹،اشخاص می توانند دعاوی خود را به جای آنکه در دادگاه اقامه نمایند به داوری یک یا چند شخص بسپارند و خواستار آن گردند  به جای اخذ رای از دادگاه،رای داوری صادر گردد

 

  • اعتبار رای داور

در همین جا این سئوال پیش خواهد آمد که آیا چنین رایی که از ناحیه داور (که شخصی عادی و نه قاضی است)صادر می گردد، دارای اعتبار قانونی همچون رای صادره از دادگاه های دادگستری است؟مسلما جواب مثبت است ،و الا چنانچه چنین رایی ارزش قانونی نداشت و عنوان کردن آن در قانون امری بیهوده می بود. بنابر این چنانچه رای داوری صادر گردد، با صدور اجراییه از ناحیه دادگستری،همچون رای قاضی در دادگاه صالح به مرحله اجرا در خواهد آمد. به جز پاره ای از استثنائت همچون صدور برگ جلب که در آن اختلاف نظر وجود دارد .تقاضای صدور اجراییه توسط ذینفع یا وکیل وی از دادگاه تقاضا می گردد. این حوزه نیز در حوزه دعاوی تجاری و وکیل امور تجاری است.

در داوری بر خلاف دعاوی در دادگستری همه چیز بر مبنای توافق است از جمله انتخاب داور،محدوده اختیار داور در رسیدگی و حتی زمانی که داور طی آن می بایست  نسبت به صادر کردن رای اقدام نماید.

  • آیا در صورت عدم شرط داوری، ارجاع امر به داوری امکانپذیر است                                                                                                             

در این باره باید گفت اگر یکی از طرفین موضوع اختلاف را به مرجع داوری ببرد و طرف دیگر نیز بنابر جهاتی این امر را بپذیرد می تواند داوری شکل بگیرد. 

 ازجمله محاسنی که داوری دارد اینکه می تواناشخاصی به داوری انتخاب گردند که اطلاع وافی به موضوع اختلاف دارند و یا اینکه در زمان کوتاهتری نسبت اختلاف رسیدگی می گردد و لذا امروزه اکثر اختلافات تجاری از طریق داوری و اقسام آن حل و فصل میگردد.

در دادگستری با وجود حجم زیاد پرونده ها رسیدگی ها بسیار طولانی است،اما داوری و روند رسیدگی به آن از سرعت بیشتری برخوردار است،بگذریم از اینکه طرفین برای ابطال آراء صادره داوری بعضا روند اجرایی رای داور را به اطاله می کشانند،اما به نظر می رسد داوری بسیار امر مهمی در شرایط فعلی است.

در آخر نیز به عنوان وکیل در امور قراردادها توصیه می گردد چنانچه داوری تعیین می گردد یا نهاد داوری معتبری را انتخاب نمایید و یا داور معتبر و دانایی را انتخاب نمایید.البته می توانید در قرارداد صرفا شرط داوری بدون تعیین داور انتخاب نمایید اما در زمان انتخاب به داور توجه ویژه نمایید.

نکته آخر اینکه چنانچه قرارداد تجاری بین المللی شما دارای اهمیت زیادی است و تمایل دارید به مرجع معتبر داوری یا سازمان داوری ارجاع دهید بهتر است از متن شرط داوری نمونه ای که از طرف آن سازمان پیشنهاد می گردد استفاده نمایید.

 امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

مقالات مرتبط:

www.lawoffices.ir